Lærernes organisering
Organiseringen af lærerne understøtter KVUC's værdier. Her ser vi medindflydelse og medansvar som kerneværdier i fællesskabet. Sideløbende har vi et strategisk fokus på udvikling, ny viden og professionalisme.
Lærerne på KVUC er organiseret i forskellige fora, som har til formål at sikre kompetenceudvikling og udveksling af viden lærerne imellem.
Pædagogiske Råd
De pædagogiske råd er rådgivende for ledelsen i pædagogiske spørgsmål jf. bekendtgørelsen om pædagogisk råd. På KVUC er der nedsat to pædagogiske råd – et for HF og et for AVU.
Faggrupper
På HF og AVU er lærerne organisatorisk koblet sammen i selvstyrende faggrupper. I hver faggruppe bliver der udpeget én eller flere faggruppekoordinatorer til at varetage koordinering internt i gruppen. Faggruppekoordinatorerne har en funktionsbeskrivelse og mødes to til fire gange årligt med andre faggruppekoordinatorer og uddannelsesledelsen.
Faggruppen er det centrale forum for den enkelte lærers fagdidaktiske udvikling og for faglig/didaktisk læring internt i organisationen. På KVUC arbejder vi kontinuerligt for at styrke faggruppesamarbejdet. Det sker blandt andet ved at understøtte det faglige/didaktiske indhold på faggruppernes møder samt ved at have fokus på faggruppernes muligheder for videndeling og fælles kompetenceudvikling.
Udviklingsgrupper
I de formaliserede pædagogiske projekter er lærerne (og andre medvirkende medarbejdere) organiseret i udviklingsgrupper, som oftest på tværs af uddannelser, fag- eller arbejdsområder. På den måde bliver der skabt et rum for synergi og læring mellem professioner, fag og funktioner.