Lærernes organisering
Organiseringen af lærerne understøtter KVUC's værdier. Her ser vi medindflydelse og medansvar som kerneværdier i fællesskabet. Sideløbende har vi et strategisk fokus på udvikling, ny viden og professionalisme.
Lærerne på KVUC er organiseret i forskellige fora, som har til formål at sikre kompetenceudvikling og udveksling af viden lærerne imellem.
Pædagogiske Råd
De pædagogiske råd er rådgivende for ledelsen i pædagogiske spørgsmål jf. bekendtgørelsen om pædagogisk råd. På KVUC er der nedsat to pædagogiske råd – et for HF og et for AVU. På KVUC er der herudover nedsat et fælles pædagogisk udvalg, som understøtter arbejdet og samarbejdet om det pædagogiske udviklingsarbejde på tværs af afdelinger og områder.
Faggrupper
På HF og AVU er lærerne organisatorisk koblet sammen i selvstyrende faggrupper. I hver faggruppe bliver der udpeget én eller flere faggruppekoordinatorer til at varetage koordinering internt i gruppen. Faggruppekoordinatorerne har en funktionsbeskrivelse og mødes to til fire gange årligt med andre faggruppekoordinatorer og uddannelsesledelsen.
Faggruppen er det centrale forum for den enkelte lærers fagdidaktiske udvikling og for faglig/didaktisk læring internt i organisationen. På KVUC arbejder vi kontinuerligt for at styrke faggruppesamarbejdet. Det sker blandt andet ved at understøtte det faglige/didaktiske indhold på faggruppernes møder samt ved at have fokus på faggruppernes muligheder for videndeling og fælles kompetenceudvikling.
Pædagogiske referencegrupper
På den 2-årige HF, HF Enkeltfag og HF Inklusion er der, som supplement til faggrupperne, etableret tværgående pædagogiske referencegrupper.
Projektgrupper
I de formaliserede pædagogiske udviklingsprojekter er lærerne (og evt. andre medarbejdere) organiseret i projektgrupper. Grupperne er oftest sammensat tværs af uddannelser, fag- eller arbejdsområder. På den måde bliver der skabt et rum for synergi og læring mellem professioner, fag og funktioner.