På HF Ordblind fandt Molly den perfekte kombi af dygtige lærere, socialt sammenhold og et fedt studiemiljø i indre KBH
24. marts 2023 | Af Nathalia Hammer Munch
Efter 9. klasse var det en svær beslutning for Molly, hvad det næste skridt i hendes uddannelse skulle være. Vennerne skulle på gymnasiet, men efter mange overvejelser søgte Molly ind på HF Ordblind på KVUC – og det har hun ikke fortrudt.
KVUC blev 1. prioriteten, selvom vennerne skulle på STX
I folkeskolen fik Molly gentagne gange at vide til skole-hjem-samtalerne, at hendes læsefærdigheder lå under hendes klassekammeraters. Hun var altid 'lige uden for boksen'. Mollys mor er dansklærer og mistænkte ordblindhed, men først i 8. klasse blev det muligt for Molly at få en ordblindetest. Den bekræftede, at Molly var ordblind, og hun gik 8. klasse om på en ordblindeefterskole, hvor hun også tog 9. klasse.
Efter ordblindeefterskolen stod Molly over for en svær beslutning om, hvad næste skridt i hendes uddannelse skulle være. Hun havde stadig kontakt til klassekammeraterne fra folkeskolen. De skulle alle på gymnasiet, og Molly ville meget gerne gå sammen med dem. Men til åbent hus på gymnasiet gik det op for hende, at hun ikke ville trives fagligt på STX, da hun ville skulle kæmpe for at følge med sine klassekammeraters niveau uden støtte til sin ordblindhed. Nu var gode råd dyre, men heldigvis anbefalede en ven af familien HF Ordblind på KVUC, og Molly søgte uddannelsen som sin 1. prioritet.
Så var jeg til åbent hus, hvor det gik op for mig, at jeg blev nødt til at finde på noget andet (...) Min fars bedste vens datter går her på KVUC i 2.m, og hun var sindssyg glad for det.
Studiemiljøet er 'megafedt' og sammenholdet i klassen stærkt
Én af de ting, der tiltrak Molly ved KVUC, var skolens placering lige midt i indre København. Hun er opvokset og bosat i Nordsjælland i et område, som hun selv beskriver som 'lidt landligt'. Derfor var det en helt særlig oplevelse, da hun startede på HF Ordblind på KVUC i sommeren 2022.
Det var nervepirrende og spændende at starte på KVUC, men også megafedt. Vi skulle i Kongens Have. KVUC ligger så fedt, og jeg var overvældet over at skulle gå på Strøget for at komme i skole. Det var ellers sådan noget, der kun skete, når man var heldig at skulle på shoppingtur med sine veninder.
Efter trekvart år på KVUC nyder Molly stadig at have storbyen som studiemiljø, og hun glæder sig til, at det bliver sommer igen. Så kan hun og hendes klassekammerater nemlig i endnu højere grad udnytte de grønne områder omkring skolen – spille bold i Kongens Have, gå tur på Strøget eller bade på Bryggen. Det sociale sammenhold i klassen er virkelig stærkt, fortæller Molly:
Jeg synes, at jeg har været sindssyg heldig med min klasse. Vi er nok 28 i klassen. Så der er altid nogen at tale med. Der er mange forskellige personligheder. Vi er meget tætte, og vi arrangerer ofte fælles arrangementer og bakker op om skolens fester og fredagsbarer.
Engagerede lærere skaber gode rammer for læring
Det er ikke kun de fysiske omgivelser og det sociale sammenhold, der gør Molly glad for at have valgt HF Ordblind som sin ungdomsuddannelse. Hun oplever nemlig også, at lærerne på uddannelsen er meget engagerede og dygtige til at håndtere hendes klasse, hvor energiniveauet til tider er højt. Det gælder særligt Mollys historielærer og dansklærer, og Dansk er da også Molly yndlingsfag.
Jeg har altid været meget glad for Dansk, selvom jeg er ordblind. Jeg synes, at det er svært at læse tekster. Det er min læseforståelse, der er udfordret. Men det er fedt at få opgaver og lave gruppearbejde. Vi har om retorik lige nu, og det synes jeg er megaspændende. Fx at analysere taler.
Ved siden af de ordinære HF-fag har Mollys klasse ordblindeundervisning i Dansk, Matematik og Engelsk. Molly synes, at ordblindeundervisningen i Dansk er mest givende, når den handler om præcis de problematikker, som hun bøvler med, fx læseforståelse. Hun synes også, at det er rart at have ordblindeundervisning i Matematik. I ordblinde-matematiktimerne kan hun ofte få lavet lektierne fra de ordinære matematiktimer – og det giver mere fritid efter skole.
Fremtidsdrømme om jordemoderuddannelsen
Når Molly engang er færdig med HF Ordblind, har hun en drøm om at læse til jordemoder. Uddannelsen kræver et højt karaktergennemsnit, men Molly er ikke bekymret. Hun kan altid søge ind via kvote to. Det er plan A, men hvis plan A ikke bliver til noget, så har Molly også en plan B – at tage en uddannelse, der gør det muligt for hende at arbejde med unge fra udsatte hjem. Hun elsker nemlig at tale med mennesker, der har haft en anden opvækst end hende selv. Men uanset hvad fremtiden byder på, fokuserer Molly lige nu fuldt ud på at nyde sin tid som HF-elev på KVUC.