Om KVUC

Se alle nyheder

KVUC afprøver nye tiltag til fastholdelse af HF-enkeltfagskursister

Kan man mindske frafald på HF-enkeltfag via særlige indsatser i onboardingfasen? Dette er KVUC i færd med at undersøge i samarbejde med NGO'en Raido.

KVUC arbejder løbende på at mindske frafald og hjælpe vores kursister med at gennemføre deres uddannelser. Som en del af denne indsats er vi i fællesskab med NGO'en Raido i fuld gang med et onboardingprojekt centreret omkring HF-enkeltfagskursister.

Thea Schmidt Noer, leder af vejledning på KVUC, er tovholder på projektet og fortæller: "Fravær handler om hele den periode, man er i uddannelse. Men vi kan se, at der er et stort frafald i starten af uddannelsen. Så onboardingprojektet handler om, hvordan vi gør en indsats i starten af et semester eller skoleår".

KVUC har tidligere satset på at mindske frafaldet i opstarten via åbne tilbud om rundvisninger på skolen, vejledning m.m. Konklusionen er dog, at kursisterne ikke benytter sig aktivt af tilbuddene. 

"Vi har rigtig mange kursister, der har brug for støtte, og vi informerer meget om støttefunktionerne. Men der mangler et eller andet ift. at få kursisterne hen til støttefunktionerne. De siger: ’vi får informationerne’, men de har svært ved at handle på dem", forklarer Thea Schmidt Noer.

Forstudie gav spændende indsigt 

Som forberedelse til projektet udførte Raido et forstudie på KVUC og indsamlede data via bl.a. interviews med lærere, vejledere og kursister samt observationer af undervisning. Resultaterne af forstudiet pegede i retning af, at flere kursister end først antaget er interesserede i den sociale del af skolelivet:

"Før forstudiet havde vi en antagelse om, at rigtigt mange kursister primært er her for det faglige udbytte og er mindre interesseret i at engagere sig i sociale aktiviteter. Men forstudiet viste, at der faktisk er flere, end vi troede, der gerne vil det sociale."  

Fællesskab og sociale aktiviteter kan således spille en vigtig rolle i fastholdelse af kursisterne i opstartsfasen. "Blot skal det foregå i skoletiden, da mange kursister har arbejde og familieliv ved siden af," uddyber Thea Schmidt Noer. 

Med onboardingprojektet afprøver KVUC derfor en helt ny tilgang, hvor nogle af opstartsaktiviteterne integreres direkte i undervisningen og varetages af lærere og vejledere.

Fastholdelsesaktiviteter afprøves i tre faser

På basis af forstudiets resultater udviklede Raido et katalog af fastholdelsesaktiviteter inden for forskellige kategorier, herunder SPS, trivsel og sociale aktiviteter. Ud af disse valgte projekt-styregruppen på KVUC sammen med lærere, vejledere og ledere en række aktiviteter, der skal afprøves igennem tre faser. 

Første fase er allerede gennemført. Kursister fra 14 HF-enkeltfagshold deltog, og aktiviteterne havde fokus på trivsel og socialt samvær. I anden fase, der netop er startet, medtages også kursister, der tager professionspakker på HF. Der kobles desuden en nye aktivitet på, der omhandler støttefunktionerne på KVUC.

"Når alle tre faser er gennemført, så skal vi evaluere projektet med Raido. Og derefter skal projekt-styregruppen så beslutte, hvordan opstartsaktiviteterne bedst kan implementeres på skolen fremadrettet, samt om de kan anvendes på andre uddannelser end HF-enkeltfag fx den 2-årige HF eller 9./10.-klasse for voksne", afslutter Thea Schmidt Noer.

Vælg den uddannelse, du er i gang med at tilmelde dig.

Tilmelding til HF, AVU og FVU
HF - Gymnasial uddannelse
AVU - 9. og 10. klasse for voksne
FVU - Læse, skrive og regne
Tilmelding til GS
GSK - Gymnasiale suppleringskurser
SOF - Supplerende overbygningsforløb