Drømmen om at blive pædagog ville ikke slippe Julie – og snart går den i opfyldelse
19. april 2022 | Af Nathalia Hammer Munch
Julies interesse for pædagogik startede tidligt, men da hun ikke bestod 2.g på STX, uddannede hun sig til makeup- og hårstylist. Stylistbranchen viste sig dog at være både hård og overfladisk, og et skift til et job i en vuggestue genoplivede pædagog-drømmen. Pædagogpakken på KVUC blev næste skridt, og med den i bagagen har Julie nu søgt optagelse på Pædagoguddannelsen.
Blev inspireret af sin mors arbejde
Julies interesse for det pædagogiske felt startede allerede fra barnsben. Hendes mor var nemlig dagplejemor og havde mange børn fra ressourcesvage familier. Julie syntes, at det var spændende at følge med i sin mors arbejde med børnenes udvikling og havde en klar idé om, at hun selv skulle den pædagogiske vej. Men da hun dumpede 2.g på gymnasiet, opgav hun pædagog-drømmen og uddannede sig i stedet til makeup- og hårstylist. Stylistbranchen viste sig dog at være en overfladisk branche med en hård mentalitet, der ikke passede til Julie. Hendes ambition om at blive freelancer med eget kundeklientel var svær at indfri, og virkeligheden blev en række butiksjobs, der langsomt drænede hendes kreativitet.
Pædagog-drømmen genoplives
På det tidspunkt mindede en veninde Julie om pædagog-drømmen og researchede sig frem til Pædagogpakken på KVUC. Julie skulle dog lige vænne sig til tanken om at gå fra fuldtidsjob og -løn til SU, og hun skiftede derfor i første omgang butiksjobbet ud med et barselsvikariat i en vuggestue. Vikariatet endte med at vare halvandet år og gjorde det helt tydeligt for Julie, at arbejdet med børn og unge er det, hun brænder for. Pædagogpakken på KVUC lå hele tiden i hendes baghoved og blev det naturlige valg, da vikariatet sluttede og hun følte sig klar til at sætte sig tilbage på skolebænken.
Jeg tænkte, at KVUC er perfekt, fordi det ligger inde i byen (...) Det er smart i forhold til studiejob, fordi det ligger så centralt.
Forstående lærere og fælles interesser på Pædagogpakken
Heldigvis blev det en god oplevelse for Julie at komme i gang med at uddanne sig igen. På Pædagogpakken er lærerne gode til at tone HF-fagene i en pædagogfaglig retning. Det gælder særligt i Samfundsfag og Psykologi, men også i Engelsk, hvor Julies lærer inddrog kursisterne i valg af undervisningstemaer. Julie synes også, at det er dejligt, at lærerne tager hensyn til, at kursisternes liv ikke kun indebærer uddannelse, men også ofte job og familieliv. De afsætter fx nogle gange tid i undervisningen til opgaveskrivning og har også fået stablet en lektiecafé på benene hver mandag og onsdag. Sammenholdet på Pædagogpakken er også godt, og selvom kursisterne er meget forskellige, oplever Julie, at de har en fællesnævner i interessen for pædagogik og drømmen om at komme ind på Pædagoguddannelsen.
Næste stop: Pædagoguddannelsen
Julie er snart færdig med Pædagogpakken og har søgt ind Pædagoguddannelsen via kvote 2. Uddannelsen indbefatter bl.a. flere praktikperioder og valg af en specialisering. Julie håber at få plads på social- og specialpædagogik-specialiseringen. Som færdiguddannet vil hun nemlig gerne arbejde med udfordrede børn og unge.
Jeg har lige fået et vikarjob på et bosted for børn og unge med psykosociale udfordringer, og det har bekræftet mig i, at det er social- og specialvejen, jeg skal vælge.
Men uanset om det lykkes at komme ind på social- og specialpædagogik-specialiseringen eller ej, så glæder Julie sig til at blive pædagog og føler sig tryg i visheden om, at pædagogbranchen er en meget åben branche, hvor det er nemt at skifte spor.