Hvorfor er HF Inklusion en helt særlig tilrettelæggelse?
På HF Inklusion+ skaber lærere, mentorer og en studiekoordinator sammen de bedste rammer for at kursister med autismespektrumforstyrrelser eller et lignende støttebehov kan gennemføre en gymnasial uddannelse.
Kombinationen og samarbejdet mellem lærere og mentorer på HF Inklusion+ er afgørende. Det kommer bl.a. til udtryk gennem videndelingsdage, teammøder og klassekonferencer, men det er særligt i det daglige samarbejde, at styrkerne ved de forskellige fagligheder og ansvarsområder bliver tydelige.
Lærerne Jakob og Anne fortæller fx, at det er guld værd, at mentorerne tager hånd om eventuelle problemer eller konflikter i klasserne, så man som lærer kan fokusere på undervisningen. ”Jeg synes ikke, at man tilrettelægger undervisningen anderledes, men man underviser anderledes,” uddyber Anne. Lærerne på HF Inklusion+ er bl.a. særligt opmærksomme på at skabe tydelighed i tid og program for undervisningen samt genkendelighed og struktur i eksamensperioder via planlagt eksamenslæsning på skolen og øvelse af eksamenssituationer.
Mentorerne løser ikke kun eventuelle konflikter i klasserne. De står for optagelsessamtaler med kommende kursister, har en bred samarbejdsflade med kursisternes forældre/netværk, arbejder fokuseret med klassefællesskaberne og arrangerer aktiviteter såsom brætspilseftermiddage og udflugter til kulturtilbud. Mentor Sven forklarer, at det giver en god dynamik, at klasserne består af 22 kursister, da de fleste så har mulighed for at finde andre med fælles interesser.
Julie er studiekoordinator på HF Inklusion+ og møder kursisterne allerførste gang de træder ind på KVUC til Orienteringsaften. Hun og Sven fortæller, hvor fantastisk det er at opleve kursisterne til translokationen og se, hvordan de har udviklet sig, fået en ny fortælling om sig selv og et bedre selvbillede.
Der er da også flere og flere, der ønsker at gå på HF Inklusion+. Julie forklarer, at der tilbage i 2012/2013 var 12 kursister på tilrettelæggelsen, mens der nu er fire hold à 22 kursister. Lad os håbe, at Regeringen ikke glemmer de unge, der har brug for særlige tilrettelæggelser, i deres iver efter at reformere uddannelsessystemet.