Gå til sidens indhold
Studieliv

Se alle kursistfortællinger

Man skal ikke lade andre stoppe sine drømme

20. februar 2018  |  Af Amanda Kirkebække 

I folkeskolen var der ingen støtte at hente, og på jobcentret grinede de ad hende, da hun fortalte, at hun ville tage en HF. Men Cirkeline Coco Singh har fundet ud af, at man ikke så let skal lade sig slå ud. I dag står hun, trods sin ordblindhed, med en gennemført HF, gode karakterer og en målrettet drøm om at læse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og blive fotograf.

”Der er aldrig nogen, der direkte har sagt til mig, at jeg er dum, fordi jeg er ordblind. Men jeg kan godt mærke, at den fordom lever. Folk er tit overraskede over, hvordan jeg kan klare mig fagligt, for ’du er jo ordblind’, siger de. Men det er jo ikke min intelligens, der er noget galt med, det er bare det med at få ting skrevet ned eller læst”.

Cirkeline Coco Singh på 32, er ikke selv i tvivl om, at hendes ordblindhed kun er en meget lille del af hende, og i dag spiller funktionsnedsættelsen en minimal rolle i forhold til hendes tro på sig selv. Hun har taget en studentereksamen, og hun går målrettet efter drømmeuddannelsen som fotograf. Men det har taget tid og en stålsat vilje, at komme dertil hvor hun er i dag.

Der er aldrig nogen, der direkte har sagt til mig, at jeg er dum, fordi jeg er ordblind. Men jeg kan godt mærke, at den fordom lever.

Et folkeskoleforløb uden støtte

Cirkeline har det meste af sit skoleforløb vidst, at hun var ordblind. Hun kan ikke huske præcis hvordan eller hvornår, det blev opdaget. Men hun husker, at hun på et tidspunkt fik at vide af en lærer, at det nok var det, hun var. Og hun husker, hvordan der aldrig rigtig skete mere efter det.

”Nogle ting – specielt læsning - havde jeg rigtig svært ved og skulle bruge meget energi på. Men gennem hele mit folkeskoleforløb fik jeg bare ikke rigtig nogen støtte til det. Jeg ved ikke, om der ikke var værktøjer til at hjælpe ordblinde dengang, men der var i hvert fald aldrig rigtig nogen, der gjorde noget. Så jeg tror bare, at jeg dengang tænkte ’sådan er det nok bare - det må man selv klare’”.

Den manglende støtte til ordblindheden er et tilbagevendende tema i Cirkelines fortælling om sin skolegang, der tæller tre forskellige danske skoler. Den eneste tidspunkt Cirkeline har en pause fra bekymringerne, er da hun i 3. klasse flytter med sin familie til New Delhi i Indien. På skolen i Indien er det ren udenadslære, der bare kræver en god hukommelse - og det er jo intet problem.

”Men det der med skoleuniform og at rejse sig op, når læreren kommer ind - det var alligevel ikke noget for mig”, fortæller Cirkeline grinende. 

Hun bor dog kun i Indien i halvandet år, og tilbage i Danmark ender det med at Cirkeline afslutter 9. klasse med dårlige karakterer. Hun forsøger sig derfor med en 10. klasse for at forbedre dem, men heller ikke der får hun den støtte, hun har brug for. Til sidst er så hun træt af at gå i skole, at studentereksamen og boglige uddannelser er meget langt fra hendes tanker.

”Jeg var så skoletræt, fordi jeg ikke havde fået noget hjælp. Så da jeg gik ud af 10. klasse, der virkede det bare slet ikke som noget for mig, at skulle gå i gymnasiet i 3 år. Jeg vidste heller ikke, hvad det var, jeg ville være. For jeg tænkte, at alt krævede, at man skulle læse først”.

En karriere i makeuppens verden

Cirkeline finder i stedet fremtidsdrømmen i makeuppens verden. Selvom hun dengang ikke selv går særlig meget med make-up, rammer tanken om at være make-up artist noget i hende.

”Jeg så, hvordan make-up kan forandre folk - det med at man fremhæver folks gode træk. Så det tænkte jeg, at det ville jeg gerne. Og så var der slet ikke noget med, at man skulle læse og sådan noget. Det var kun kreative og praktiske fag”.

Jeg tror det var en god idé, at jeg tog make-up uddannelsen dengang. For det var jo lige pludselig et skoleforløb, der blev en succesoplevelse for mig.

Cirkeline sparer selv op til den private uddannelse, og i 2006 starter hun på Make-up Artist Uddannelsen i Odense. Selvom det er hårdt at pendle mellem Odense og København hver dag, tænker hun i dag tilbage på perioden, som en rigtig god tid hendes liv.

”Jeg tror det var en god ide, at jeg tog make-up uddannelsen dengang. For det var jo lige pludselig et skoleforløb, der blev en succesoplevelse for mig. Det med, at der slet ikke var det boglige, det var en lettelse, ikke at skulle tænke på”.

Drømmen om at fotografere og en studentereksamen i sigte

Cirkeline er i mange år rigtig glad for at arbejde som make-up artist, men drømmen om at blive fotograf kommer langsomt snigende, imens hun arbejder på photoshoots rundt omkring. Her ser hun, hvordan man som fotograf kan gøre en forskel, og igen er det tanken om at være kreativ og være med til at påvirke et udtryk, der tænder noget i hende.

Den endelige beslutning om at skifte karriere kommer, efter Cirkeline i 4 år har arbejdet som make-up artist i MAC-butikken i lufthavnen. Hun er træt af skiftende arbejdstider og interne konflikter, så hun siger op.

Cirkeline er på dette tidspunkt otte år ældre, end dengang hun besluttede sig for, at det boglige ikke var noget for hende. Og da hun støder på drømmeuddannelsen ’Fotografisk Kommunikation’ på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, er tanken om en studentereksamen pludselig ikke så skræmmende mere.

”Jeg læste på hjemmesiden, at et af adgangskravene var en studentereksamen – så tænkte jeg, at sådan en blev jeg så alligevel nødt til at tage!”, fortæller Cirkeline grinende. ”Jeg tænke også, at det jo ikke kunne skade, og jeg følte mig mere klar til at gå i skole igen. Samtidig havde jeg været ind og se på KVUC’s hjemmeside, at der på HF var specialstøtte for ordblinde, så jeg endelig kunne få noget hjælp”.

Cirkeline med kamera i hænderne

De grinede på jobcenteret: 'Det kommer du aldrig til at klare' 

Da Cirkeline i 2015 beslutter sig for, at hun vil tage en HF, har hun ikke noget dokumentation for sin funktionsnedsættelse. Derfor beder hun, i forbindelse med en samtale på jobcentret, om en test. Den viser, ikke overraskende, hvad hun allerede ved: Hun er ordblind. Det Cirkeline husker bedst fra dagen, er dog ikke selve testen, men en situation hvor rådgiveren til samtalen spørger, hvad hun skal bruge resultatet til.

”Jeg sagde, at det var fordi, jeg gerne ville starte på HF. Og så kan jeg tydeligt huske, at hun bare begynder at grine, og så ryster hun på hovedet og siger ’det kommer du da aldrig til at klare’”.

Hvor andre måske var blevet ramt på selvtilliden efter sådan en oplevelse, er Cirkeline ikke så let at slå ud. Hendes første tanke er tværtimod ’det skal hun da ikke bestemme!’, og så søger hun ind alligevel.  

Det slår heller ikke Cirkeline ud, at hun på grund af sine dårlige karakterer fra folkeskolen, skal gennem en optagelsesprøve, før hun kan starte på HF. Men hun kan godt huske, at det gjorde hende nervøs for første gang at skulle konfronteres med nogle de fag, hun for længst havde lagt bag sig. 

”Altså det var jo lidt skræmmende at skulle op til den prøve. Jeg havde jo ikke haft boglige fag i 13/14 år!”.

HF: 'Jeg var ofte i skole en ekstra time'

I dag er det et held for Cirkeline, at hun ikke lod sig skræmme af hverken rådgiverens hånende ord eller optagelsesprøven. Hun kommer uden besvær ind på HF på KVUC, og det bliver starten på et skoleforløb med en lang række succesoplevelser. Med de rigtige hjælpemidler, støttetimer og målrettet, hårdt arbejde klarer hun sig gennem fag, hun ikke tidligere havde forestillet sig, hun kunne gennemføre.

”Jeg tror også, at når man bliver ældre, så finder man ud af, at der er nogle ting, der er vigtigere end andre. Din prioritet ligger et andet sted – min var at klare det godt og få en studentereksamen. Jeg arbejdede så hårdt på at klare det godt, og støttetimerne gjorde også virkelig en kæmpe forskel. Jeg var ofte i skole en time ekstra, når de andre havde fri, hvor jeg arbejdede på, hvad jeg kunne gøre bedre.”

Jeg tror også, at når man bliver ældre, så finder man ud af, at der er nogle ting, der er vigtigere end andre.

Det hårde arbejde betaler sig, og Cirkeline ender blandt andet med at få 10 i skriftlig engelsk og 12 i mundtlig engelsk. Desuden klarer hun sig gennem historie på A-niveau – et fag med rigtig meget læsestof – og får et 10-tal. I sommeren 2017 står hun med den blå hue på hovedet og en afsluttet studentereksamen.

”Det første jeg tænkte, da jeg fik huen på, det var ’jeg gjorde det’. Skal jeg være ærlig så bare for 10 år siden, der regnede jeg ikke med, at jeg nogensinde ville kunne få en studentereksamen”.

Trods hårde odds - Cirkeline giver ikke op 

I dag arbejder Cirkeline hårdt på at komme i mål med sin drøm om at læse Fotografisk Kommunikation. Første skridt på vejen var studentereksamen. Nu mangler hun bare at komme gennem den kreative optagelsesprøve. Det er dog hårde odds, for de optager kun 20 hvert år. Men Cirkelines erfaring siger hende, at man ikke skal lade sig slå ud så let – hvis man arbejder hårdt, og i øvrigt er villig til at tage imod alt den hjælp man kan få, skal det nok lykkedes.

”Jeg giver ikke op”, konstaterer hun målrettet. ”Og jeg synes, det er vigtigt at fortælle andre, at man altid skal give det et forsøg. For der er sikkert mange, der - ligesom mig - går og tænker ’kan jeg eller kan jeg ikke?'. Men jeg har bare den holdning, at hvis man har nogle drømme, skal man ikke lade andre stoppe én!”

Vælg kurv

Vælg den uddannelse du er i gang med at tilmelde dig.

Tilmelding til HF, AVU og FVU
HF - Gymnasial uddannelse
AVU - 9. og 10. klasse for voksne
FVU - Læse, skrive og regne
Tilmelding til GSK
GSK - Gymnasial supplering